Friday, September 18, 2009

Sloow Tapes – Moon of the Roe-buck

Cosmic Trip Machine
Vampyros Roussos
Sloow Tapes – Moon of the Roe-buck
CS60


One of Belgium’s finest psychedelic bands, these night-trippers sound like Demis Roussos jamming with Gong imagining a psychedelic horror soundtrack wandering through a free-flowing erotic surreal delirium with enough sitar, cosmic electronics and wailing acidic guitar leads to blow your head clean off. Edition of 70 copies.
SOLD OUT
18 freak-pop nuggets that reminds me at its poppiest of the Strawberry Alarm Clock. Also present: plenty of sitar, wah-wah guitar, bubbling sci-fi electronics, psych-out fuzz solos. It's a lot of fun. (Boa Melody Bar)
hilariously fiery tape by this belgian troupe, charting halfway between later amon düül ii’s european choogle and santana (“caravanserai” era, natch) ‘s acid-guitar howl (Mimaroglu)
Kein Geheimnis ist es, dass die beiden Belgier viele psychedelische Bands der 60er- und 70er-Jahre verehren. Das verrät ihr Bandname auf den ersten Blick. Auch aus ihrer Leidenschaft für psychedelisch-mystisch-erotische Filme machen WILL Z. und MAJNUN keinen Hehl: "Vampyros Lesbos" (1970), "Beyond The Valley Of Dolls" (ebenfalls 1970) oder "The Holy Mountain" (1973) nennen sie als Inspiration für ihre Arbeit. Bestäubt von solchen Bildern und drogigen Tönen gleichgerichteter Musiker, haben COSMIC TRIP MACHINE nun eine Rockoper vorgelegt. Einen durchkomponierten, fiktiven Soundtrack, der alle Einflüsse so leicht und locker zu einem bunten Kaleidoskop vermischt, als würde es sich lediglich um einen Kasten mit Wasserfarben handeln."Vampyros Roussos" soll einen imaginären Film untermalen, in dem JIMMY (ein junger Mann) vor FUZZY (einem Polizeiinspektor) und FUNKY C (Partner von FUZZY) wegläuft – aber ich vermute, das ist eigentlich gar nicht so wichtig.WILL und MAJNUN arbeiten schon mehr als zehn Jahre lang zusammen, in dieser Zeit ist allerdings unter jetzigem Namen nur ein einziges Album erschienen: "Lord Space Devil". Mit der Materialsammlung dazu fingen die Musiker zwar schon im Jahr 2000 an, ihre damalige Band löste sich aber im Streit auf, was Fertigstellung und Veröffentlichung um läppische acht Jahre verschob. (Kostenloser Download => siehe unten). Ihr zweites Werk ist vor einigen Wochen zuerst als Kassette bei SLOOW TAPES erschienen (70 Stück), kommt aber in Kürze noch bei OPEN YOUR EYES (Vorbestellung => hier) als CD auf den Markt, mit – wenn die Vorab-Trackliste stimmt – zwei zusätzlichen Titeln.Prallten beim Vorgänger die Stile und Instrumente noch sehr heftig aufeinander und erschien das Werk aufgrund der Vielfalt überfrachtet, haben die Belgier einiges dazu gelernt. "Vampyros Roussos" wird von einer funkigen, floatenden Atmosphäre getragen, die mich immer und immer wieder an das erotisierende und treibende "Shaft"Theme von ISAAC HAYES erinnert. Wir starten aber vor einer ganz anderen Kulisse, auf der 'Sommerinsel' aus "Wicker Man" (1973), den COSMIC TRIP MACHINE ebenfalls zu ihren wichtigsten Einflüssen zählen. Die Tür öffnet sich in eine einsame, naturnahe Welt. Handtrommeln und Gitarre spinnen einen wunderbaren, sphärischen Folk, der später nahtlos von einer Fuzz-Gitarre abgelöst wird. Summerisle begegnet uns auf der zweiten Seite aber in Form eines Folkjuwels im Stile von SIMON & GARFUNKEL noch einmal wieder. Fiktive Samples (JIMMY: "I am Jimmy". FUZZY: "What's the matter with you?" Oder auch, wenn es gruseliger wird: "Hi, I am Lucifer. Someone was calling me?") verstärken den filmischen Eindruck, dazwischen, darunter und darüber wirbeln vor allem dröhnende Gitarren, die an LED ZEPPELIN, DEEP PURPLE oder – um die großen Drei voll zu machen – BLACK SABBATH erinnern. Die Querflöte dagegen könnte aus einem JETHRO TULL-Songs stammen, und zu Beginn der zweiten Seite entführen uns die ersten Töne gar in die Welt des Angstpop. Häufig wird sogar mitten im Ton der Schalter umgelegt, diese Kulissenwechsel funktionieren allerdings absolut organisch. Die Hauptdarsteller beherrschen ihre Instrumente, was gerade während der improvisiert wirkenden Gitarrensoli deutlich wird. Ebenso vielfältig und gelungen setzen sie ihre Stimmen ein: Zwischen Falsett, gehauchtem Folk bis hin zu JASON KAY von JAMIROQUAI ist alles drin. Eine feine, sympathisch durchgedrehte Mischung aus Stoner Rock, Soul, Funk und Folk, mit viel Können und Liebe in die Form einer gedachten Filmmusik gegossen. Mich begeistern zwar vor allem die erdhaften Folkstücke, aber erst die Kombination mit dem Rest macht das Gefühl aus, eine tolle Show zu erleben! (NonPop.de)
The COSMIC TRIP MACHINE is back again. Last year Will Z. and Majnun threw their debut 'Lord Space Devil' (LSD) across the genre stage on which they are constantly exploring the folk/raga/psych fields with much trickiness. Variety is the spice of life - both fellows are proving this motto once more on 'Vampyros Roussos' - that's for sure. The album is concipated as a rock opera - a soundtrack of an imaginary movie with other words. As for the inspirations a systematic backfall again into those years where the prog music was born - but obviously provided with other preferences now.What makes it different ... first and foremost because they have drummer T-Bone contributing here, who does a great job too by the way. This means it's more rocking on the whole. While the opener Vampyres links to the predecessor album for the moment with a typical dreamy psychedelia start, it all surprisingly turns into a jazzy behaviour after some time. This song is really symptomatic for the whole production filled with well thought out twists and turns. Which immediately points to the next grooving Psychedelic Twist provided with playful drumming, multi-layered guitars and mysterious female narration.
And so the following songs take you away on a rollercoaster trip through the 60/70's, bouncing from one event to the other. Poppy charming beats like on Revelation Evil are competing with lots of heavy psych guitar solos and fusionesque bass lines. Oh dear - really damn rocking this time what I never expected - way more powerful because of the drum kit presence of course. It Feels Good even appears in a funky James Brown outfit. Heavy riffing and sawing guitars are corresponding with swirling synths on the space rock tunes White Lodge and Cerbere which temporarily seems to get out of control in between.
When it looks like that Deep Purple is on the wrong track here for a while - never mind - by way of variation you're shortly forwarded to India on a hallucinatory trip with sitar accompaniment. And being completely restless Will and Majnun later on switch to a horseback ride crossing the prairie with a mouth organ at their lips ... I hope you're slowly but surely obtaining a hazy notion how it works? Okay - I really try my very best ... anyhow ... you have to check this on your own to get the ideal impression. It's something you won't find every day - believe me!
For the second time they put forward 18 song snippets exactly - probably this number is something magical for them. The album sleeve offers ten clues which are supposed to help for assimilating the album - especially concerning the concept, the lyrics. Nice idea ... however ... generally I don't care much for lyrics (except they are in German). But I don't want to keep it secret - the (weird) story deals with young fellow Jimmy who fails to rob a bank, escapes from the police and eventually gets caught by a vampire ...
.... no not eventually of course - the adventure goes on. Even when you're not interested in the story behind, 'Vampyros Roussos' offers enough challenge when you only explore the music as such. COSMIC TRIP MACHINE have worked out an entertaining album once again - a rather eclectic approach with a wondrous blend of genres and styles. Listen as much as you are able to - I'm sure it will remain an enjoyable freaky event because you are always sent into a labyrinth of contrasting impressions - 4.5 stars. (Progarchives)